Ahad, 25 November 2012

NOTA KATA HUBUNG

Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, hubungan ialah kaitan, pertalian, sangkut paut.

Menurut Wikipedia ,

Kata hubung ialah perkataan yang digunakan untuk menggabungkan:
  • perkataan dengan perkataan;
  • rangkai kata dengan rangkai kata; dan
  • ayat dengan ayat.

Kata hubung terbahagi kepada tiga iaitu:
  1. Kata hubung gabungan
  2. Kata hubung pancangan
  3. Kata hubung pasangan.

*1. Kata hubung gabungan

Menggabungkan klausa-klausa yang sama tarafnya. Contoh kata ialah dan, atau, serta, tetapi, malahan, sambil, tetapi, sementara, sebaliknya, seterusnya.

Kata hubung gabungan
Contoh
Atau
Saya hendak makan mee atau nasi lemak
Dan
Saya dan adik bermain di taman
Lalu
Dia masuk ke bilik lalu menyalin pakaian
Lantas
Saya bangun malas dan lantas ke dapur
Sambil
Bapa mendengar radio sambil membaca surat khabar
Maka
Apabila melihat polis telah pergi semuamaka dia pn keluarlah
Serta
Ali, Abu serta Ahmad tidak hadir ke sekolah
Tetapi
Saya rajin tetapi saya tidak pandai belajar
Sebab
Ali sedih sebab kucingnya belum pulang lagi
Kalau
Kamu akan dipenjara kalau melakukan kesalahan
Supaya
Kita harus mandi selalu supaya kelihatan bersih
Kemudian
Sila baca soalan kemudian mula menjawab
Malahan
Saya disini baik sahaja malahan kamu
bahkan
Bahkan kamu menang saya, saya akan berusaha lebih kuat lagi




*2. Kata hubung pancangan


i. Kata hubung pancangan relatif


Kata hubung ini menghubungkan klausa utama dengan klausa klausa pancangan (kecil). Hubungan ini menggunakan kata hubung yang.

Contoh ayat:
  • Pelajar yang berjaya itu diberi hadiah.
  • Budak yang sedang membaca itu adik perempuan saya.
  • Buku yang dikarang oleh Ahmad itu buku sejarah.

ii. Kata hubung pancangan komplemen
Kata hubung ini menghubungkan satu klausa sebagai komplemen pada satu klausa utama. (Komplemen bermaksud pelengkap). Jadi, klausa klausa pancangan komplemen itu melengkapkan klausa utama. Kata hubung yang berperanan begitu ialah bahawa dan untuk.
Contoh ayat:
  • Guru tahun enam itu menyatakan bahawa semua muridnya mendapat enam A.
  • Mereka mengetahui bahawa Haji Ahmad adalah ahli perniagaan besar.
  • Kerajaan membuat jambatan untuk rakyat melintas sungai.

iii. Kata hubung pancangan keterangan
Kata hubung pancangan keterangan menghubungkan klausa keterangan kepada klausa utama. -Kata hubung itu ialah kerana, agar, meskipun, sekiranya, semoga, supaya, kalau, andaikata, kendatipun, hingga, jika, jikalau, semasa, sementara, setelah, sewaktu, sekiranya, ketika, tatkala, walaupun, dan sesungguhnya.
Contoh ayat:
  • Berusahalah sekuat mungkin sementara badan masih sihat
  • Saya berkawan dengannya semenjak kecil
Contoh-contoh lain ayat kata hubung pancangan :
Kata hubung pancangan
Contoh
Agar
Saya berharap agarkamu dapat dating
Apabila
Saya terkejut apabila mendengar berita itu
Bahawa
Saya yakin bahawa cerita kamu adalah benar
Biarpun
Biarpun dia mengatakan saya, saya tetap betul dalam hal ini
Hingga
Saya belajar hingga ke peringkat universiti
Jika
Jika kamu larang saya, kamu akan terima padahnya
Kecuali
Jawab semua soalan kecuali soalan dua
Kerana
Dia sakit hati kerana kenakalan anaknya
Ketika
Ketika menunggu kamu, saya hampir tertidur
Lantaran
Lantaran kes ini, saya rasa Ali bersalah
Manakala
Saya membaca buku manakala adik sedang bermain
Meskipun
Dia berasa mengantuk meskipun malam itu baru pukul lapan
Sebelum
Sebelum melintas jalan raya, pelajar itu melihat ke kiri dan ke kanan dahulu
Sejak
Sejak dia berpindah rumah, perangainya sudah berubah
Sehingga
Kamu hendaklah menyiapkan kerja sekolahsehingga habis
Sekiranya
Sekiranya dia dating, berikan nota ini kepadanya
Selagi / seraya
Selagi/Seraya ayah tidur, jangan buat bising
Semenjak
Semenjak kematian ibubapanya, kehidupan dia tidak teratur
Sementara
Dia bekerja sambilan sementaramenunggu keputusan SPM
Setelah
Setelah kerja sekolah siap, kamu pergi mandi dahulu
Selama
Selama ini saya mencari kamu
Tatkala
Tatkala itu anak miskin itu pun masuklah
Walaupun
Walaupun letih, diselesaikannya juga kerja itu
Sungguhpun
Sungguhpun buta, orang Itu mampu berdikari
Yang
Saya adalah seorang pelajar yangcemerlang
Jikalau
Jikalau kamu pergi, saya pun akan pergi juga
Andai
Andai kata, kamu yang merosakkan pintu itu
Untuk
Saya berbuat begitu untuk kebaikkan kamu


*3. Kata hubung berpasangan

Kata hubung ini selalunya wujud dalam berpasangan dan merupakan gabungan kata hubung pancangan dan kata hubung gabungan. Kata hubung itu ialah baik...mahupun, baik...baik, bukan sahaja... malah, entah...entah,jangan...pun, kian...kian, sama ada... ataupun, sedangkan...inikan pula, semakin...semakin, sungguhpun...tetapi, dan walaupun...namun..
Kata hubung berpasangan
Contoh
Baik…ataupun
Baik kamu mengaku ataupun kamu dipukul
Baik…baik
Baik Ali baik adiknya samasama pintar.
Baik…mahupun
Baik lelaki mahupun perempuan sama-sama bergotong royong membersihkan balai raya itu.
Bukan saja…bahkan juga
Ali bukan saja nakal bahkan juga selalu ponteng sekolah
Bahkan saha…tetapi juga
Ali bukan saja nakal tetapi juga pandai belajar
Jangankan…pun
Jangankan sepuluh ringgit, seringgit pundia tak ada.
Sedangkan…apatah lagi
Sedangkan dia seorang yang malasapatah lagi adiknya
Semakin…semakin
Encik Ali semakin kaya semakinpemurah
Sungguhpun…namun
Sungguhpun dia rajin belajar namunpeperiksaannya tetap gagal
Sungguhpun...tetapi
Sungguhpun badannya gemuk tetapi dia kuat berlari
walaupun...namun
Walaupun dia buta namun dia tetap gigih berusaha
sedangkan...inikan pula
Sedangkan Gunung Kinabalu terdaki olehnya inikan pula Bukit Larut
Sama ada…ataupun
Guru Besar meminta sama ada bapaataupun ibu murid hadir ke Sekolah
Kian…kian
Kian lama kian banyak orang ke sana
Entah…entah
Khabar anghin itu entah betul entah tidak
Bukan…sahaja malah
Ali bukan sahaja nakal malah suka ponteng sekolah.

Tiada ulasan: